0
info@redzet.lv

Dažādi » Dažādi

Gleznas Līvu laukumāJūrkalnes stāvkrasta skatu laukums
Lasīt aprakstu
Enkuri Daugavas muzejā, Enkurs, Daugavas muzejs

Enkuri Daugavas muzejā

Kods: V-236-13
Autors: Aivars Gulbis
Bildēts 2013. gada 09. jūnijā
PAR
BRĪVU
1000 x 667 px
72 dpi
347 KB
S 2000 x 1334 px
3.89 MB
M 2480 x 1653 px
21 x 14 cm / 300 dpi
L 3103 x 2069 px
26.27 x 17.52 cm / 300 dpi
8.76 MB
REĢISTRĒJIES
30 dienas
IEGŪSTI S IZMĒRA
FOTOGRĀFIJAS
PRIVĀTPERSONĀM
sākot ar 1 EUR
KOMERCIĀLAI
LIETOŠANAI

sākot ar 5 EUR
Augstas kvalitātes bildes
5 € = 5 FOTO
10 € = 20 FOTO

Enkurs ir  Ierīce ūdens transportlīdzekļu nostiprināšanai brīvā ūdenī.

Enkurs ir daļa no enkura ierīces. Tas ir kā saite enkurķēdei ar grunti, tā nodrošinot kuģa stāvēšanu uz enkura, kā arī tā atdošanu un pacelšanu. Enkuru masa un to daudzums atkarīgs no kuģa tipa, garuma, platuma, borta augstuma un tā kuģošanas rajona, un to nosaka Kuģu klasifikācijas un uzraudzības (Reģistra) inspekcija. Jūras kuģi apgādāti ar diviem darba un vienu rezerves enkuru, kuriem ir vienāda masa un tips, kā arī ar vairākiem palīgenkuriem (darba enkura masa no 0,3 līdz 7 t). Lielākais no palīgenkuriem ir stopenkurs, kura masa veido trešdaļu no darba enkura masas.

Darba enkurus izmanto, lai noliktu kuģi uz enkura, bet palīgenkurus - lai noņemtu kuģi no sēkļa vai lai kopā ar darba enkuriem noturētu kuģi noteiktā stāvoklī pret vēju, piemēram, kravas operācijās reidā, lai samazinātu viļņošanos vienā borta pusē.

Kuģim aizliegts iziet jūrā, ja enkurklīzēs trūkst kaut viena darba enkura.

Ir dažādu veidu kuģu enkuri, no kuriem izplatītākie ir admiralitātes, Holla, Matrosova u.c. Enkuram jāatbilst noteiktām prasībām: 1) jābūt iespējamam to ātri atdot un ērti nostiprināt pārgājienam; 2) tam jāpiemīt lielam turētājspēkam pie mazas masas; 3) tam ātri jāierokas gruntī un viegli no tās jāatbrīvojas.
lv.wikipedia.org

Enkuru tipi

Admiralitātes tipa enkuri (Admiralty anchor)
Admiralitātes enkurs tika plaši pielietots buriniekiem. Tipa nosaukumu enkurs iemantoja stipri vēlāk, nekā formu. šāda klasiska forma enkuram piemita daudz senākā pagātnē, tikai katrs kalējs to izgatavoja kā prata, riskējot ar kuģa drošību.

Kopš Admiralitātes komiteja Anglijā apstiprināja enkura visoptimālākās formas un proporcijas, pasaules enkuru ražošanā sākās to formu unifikācija. Dažādās valstīs izgatavotie enkuri kļuva ļoti līdzīgi cits citam. Līdz 19.gs. 60.gadiem, kad admiralitātes tipa enkurs vēl nebija plaši izplatīts, pēc enkura formas varēja noteikt valsti, kurā tas izgatavots. Tā Admiralitātes komitejas pārbaudītais un tai laikā par drošāko atzītais enkurs ieviesās ar nosaukumu - "admiralitātes tipa" enkurs, kura turētājspēks ir četras līdz astoņas reizes lielāks par paša masu.

Mūsdienās admiralitātes enkurus vēl izmanto dažiem buriniekiem, vai ari kā rezerves enkurus mazāka izmēra peldlīdzekļiem.


Holla enkurs (Hall anchor)
Īpaši nozīmīgs periods enkuru attīstības vēsturē ir 19.gs. pēdējās desmitgades. Šajā laikā kuģu būvētāji pilnībā atteicās no admiralitātes tipa enkuru izmantošanas, lai gan pēdējie joprojām tika izmantoti uz buru kuģiem.

Jūrniekus vairs neapmierināja enkuri ar šķērsi, kas stipri apgrūtināja tā izmantošanu un novietošanu, tie nebija piemēroti ievietošanai klīzē - speciālā atverē kuģa korpusa priekšpusē, tādēļ radās virkne jaunu enkura konstrukciju, kas bija pielāgotas šim mērķim.

1885. gadā Anglijas Admiralitāte veica izmēģinājumus Iabākā enkura noteikšanai, par kādu tika atzīts bijušā kapteiņa un firmas ,,Viljams Džesons un dēli" vadītāja Holla izgudrotais lietais enkurs, kurš pārspēja pārējos noenkurošanas ātruma ziņā. Šis enkurs bija salīdzinoši vienkāršs, bet viegli izjaucams un izturīgs, turklāt divreiz lētāks par kaltajiem bezšķērsu enkuriem. Pirmie Holla enkuri tika izgatavoti 1888. gadā Šefildā. Jau 1891 . gadā Holla enkurs ieguva plašu starptautisku ievērību, tam kļūstot par vispāratzītu enkura standartu. Šodien Holla tipa enkurs uzskatāms par klasiku, lai gan jūrniecībā pats minētā enkura tips mūsdienās ir diezgan novecojis.

Špekenkurs (Spek anchor)
1950. gadā holandiešu inženieris Špeksneiders novērsa līdzšinējo Holla tipa enkuru nepilnību, pārnesot enkura priekšpuses smaguma centru uz tā griešanās asi. Pirms tam šā enkura smaguma centrs atradās virs griešanās ass, kas apgrūtināja enkura ragu pagriešanu pretējā virziena, ja tie enkuru paceļot bija pavērsti pret kuģa bortu. Turpretī jaunā tipa enkuram ķepu smailēm viegli pieskaroties kuģa bortam tā līdzsvarotā priekšdaļa pagriežas un ķepas ātri atvirzās no borta. Enkura kārbas atbalstplakne izvietota tālāk no griešanās ass nekā Holla enkura lāpstveida pielējumi, kā rezultātā ķepas tiek labāk ievirzītas gruntī. Divas ribveida vadulas, virzoties no ķepu galiem līdz kārbas atbalstplaknei, nodrošina enkura ērtāku ievietošanu klīzē, novērš tā ieķīlēšanos un pastiprina priekšējās daļas un ķepu izturību. Jaunais enkurs pārspēja Holla enkuru kā pacelšanas un novietošanas ērtuma, tā arī noturības spēka ziņā. To oficiāli nosauca par “Špek-enkuru" un plaši izmanto uz Holandē būvētājiem kuģiem.

Bauersa tipa enkuri (Byers anchor)
Vienlaikus ar Holla tipa enkuriem kopš 20.gs.20. gadiem pazīstami un samērā plaši izplatīti t.s. angļu Baijersa (1923.g.) tipa enkuri ar paaugstinātu noturības spēju, kas jūrnieku vidū kļuva īpaši populāri, ar šāda tipa enkuriem tika apgādāts katrs trešais vai ceturtais tirdzniecības kuģis. Šā enkura lietajai kārbai ar ķepām nav liela izmēra taisnleņķī uz ārpusi izvirzītu satveru, un tā nogāzes ļauj enkuram stabilāk iedziļināties gruntī. Turklāt ķepas ietverošās apmales piešķir Baijersa tipa enkuram pietiekamu izturību, kura nepieciešama tam nokrītot uz akmeņainas grunts.

Pul enkurs (Pool anchor tupe TW)
Holandē 1962. gadā patentētais enkurs ieguvis nosaukumu “Pool”. Jebkāda veida gruntij šā enkura noturības spēja par 30-50% pārsniedz Holla tipa enkura noturības spēku. Šāda nosaukuma N tipa enkuriem raksturīgā īpatnība ir ķepas, kas sametinātas no biezām loksnēm ar tukšu vidu. Šo enkuru atzina gandrīz visas jūrniecības organizācijas un tas pārliecinoši sāka konkurēt ar Holla tipa enkuriem. Enkuram raksturīga paaugstināta noturības spēja ar samazinātu paša svaru, piemērots mazāka izmēra peldošiem līdzekļiem. TW tipam atšķirība no N tipa ir tā ķepām, kas veidotas no plakanām tērauda plātnēm.

Heisa tipa enkuri (Heuss)
Heisa tipa enkurs patentēts francijā. Enkurs paredzēts mazāka izmēra kuģiem, un tā priekšrocība ir ievērojami samazinātais svars un lielāka noturības spēja, salīdzinot ar Holla tipa enkuru. Šāda tipa enkuri zināmi kopš 20.gs 2. puses.

Veie tipa enkurs
Enkurs patentēts Francijā. Vizuāli tas atgādina Baijersa tipa enkurus. Šis enkurs paredzēts kā kuģu rezerves enkurs. Šādas un līdzīgas konstrukcijas enkuri popularitāti guva 20.gs 2. pusē.

AC-14
Sakarā ar kuģniecības intensitātes pieaugumu 20.gs., radās nepieciešamība nodrošināt kuģu stāvēšanu nelabvēlīgos hidrometeoroloģiskos un navigācijas apstākļos. Daudzās piejūras valstīs sākās apjomīgi zinātniski pētījumi un izmēģinājumi, lai radītu enkurus, kuru noturības spēja pārsniegtu Holla tipa enkuru noturības spēku. Nozīmīgus pētījumus šajā jomā 20.gs. 50. gados sāka arī Lielbritānijas Admiralitāte, kā rezultātā radīja enkura konstrukciju, kuru nosauca par AC-11 un AC-14. Šī tipa enkuru noturības spēks ir 13-17,5 tūkstoši kg uz 1 tūkstoti savas masas. 1960. gadā tās tika atzītas par standartu jaunbūvējamajiem Lielbritānijas karaliskās flotes kuģiem (ASS – Admiralty Stockles Standart tipa standarta enkuru vietā) un 1964. gadā apstiprinātas Loida Reģistrā.

Lielākie no AC-14 tipa enkuriem tiek atzīmēti kā HHP (High Holding Power Stockless Anchor) un tie paredzēti tankeriem u.c. lielizmēra kuģiem. Lielākie šī tipa enkuri pasaulē tiek ražoti līdz pat 25 t.

Matrosova enkurs
Enkurs ir ar divām pagriežamām, platām ķepām, kuras izvietotas tuvu viena otrai, tāpēc enkura turētājspēks, salīdzinot ar tā masu, palielinās 10 līdz 20 reizes. Turētājspēks atkarīgs no grunts. Šo enkuru izgudroja 1944. g. krievu inženieris Matrosovs un šobrīd tas ir izplatīts uz upju un nelieliem jūras kuģiem, jo tā lielais turētājspēks ļauj samazināt tā masu un izgatavot enkuru metinot. Lai nodrošinātu enkura apgāšanos ķepu lejas daļā ir štoks ar flančiem.


Ledus enkurs
Lai noturētu kuģi pie ledus, izmanto ledus enkuru, kuram ir viens rags. Enkura svars ļauj to pārnest pa ledu ar rokām.

Enkuri Daugavas muzejā

Kods: V-236-13
Autors: Aivars Gulbis
Bildēts 2013. gada 09. jūnijā
PAR
BRĪVU
1000 x 667 px
72 dpi
347 KB
S 2000 x 1334 px
3.89 MB
M 2480 x 1653 px
21 x 14 cm / 300 dpi
L 3103 x 2069 px
26.27 x 17.52 cm / 300 dpi
8.76 MB
REĢISTRĒJIES
30 dienas
IEGŪSTI S IZMĒRA
FOTOGRĀFIJAS
PRIVĀTPERSONĀM
sākot ar 1 EUR
KOMERCIĀLAI
LIETOŠANAI

sākot ar 5 EUR
Augstas kvalitātes bildes
5 € = 5 FOTO
10 € = 20 FOTO
Portālu www.redzet.lv un www.gotobaltic.com veidotāju grupas darbības sākums meklējams jau 2004. gadā, kad pulciņš domubiedru – 4 jaunieši un viens pieaugušais – brauca pa Latviju muzicēdami un iepazīdami Latvijas dabu un atklādami ceļotprieku. Tolaik arī radās interese par fotografēšanu, kā rezultātā laika gaitā sakrājās liels fotoarhīvs. Radās jautājums, kur to likt, kā izmantot, lai tam būtu kāda jēga? Tāpēc arī dzima ideja par portāla izveidošanu, un nu jau dažus gadus tā ir sekmīgi realizēta, jo portālā www.redzēt.lv līdz šim ir ievietots vairāk par 20000 bildēm, ik dienas tam ir ap 600 unikālo skatījumu un ir bilžu bezmaksas lejuplādes iespēja, kas tiek plaši izmantota.
Apceļojot Latviju, radās secinājums, ka mums ir ļoti daudz skaistu, bet neapzinātu vietu un ceļotājam nebūt nav viegli ātri un ērti atrast sev vajadzīgo informāciju, kas kurā vietā būtu apskates vērts. Sākām vākt materiālus dažādās interneta vietnēs, un vajadzība atkal deva jaunu ideju – veidot ceļotājam ērtu portālu, kurā vienuviet būtu iespējams atrast visu vajadzīgo informāciju – ko attiecīgajā vietā apskatīt, kur paēst, kur pārnakšņot, kur vērsties dažādu tehnisku nepieciešamību un kļūmju gadījumos. Pašreiz esam šīs idejas īstenošanas sākumā, un mūsu mērķis ir ar portāla www.gotobaltic.com palīdzību veidot tūrismam pievilcīgu Latvijas un vēlāk visas Baltijas tēlu, kā arī reklamēt mūsu organizācijas, uzņēmējus, individuālos ražotājus u.c., palīdzot viņiem piesaistīt klientus.
Sākumā plānojam parādīt kartē Latviju, sadalītu pa reģioniem un novadiem. Reģionu kartē būs redzamas interesantākās apskates vietas. Novados varēs redzēt plašāku informāciju par apskates vietām un sociāli nozīmīgiem objektiem.
Savu mērķi sākam īstenot ar Kurzemes novadiem.
Ērtības labad piedāvājam divus apskates veidus:
1. Uzklikšķinot atveram novada karti un izvēlamies sev interesējošo objektu apskati.
2. Sev interesējošas vietas aplūkošanai izvēlamies no saraksta.
Papildus kartei un apskates vietu sarakstam portālā atradīsiet attiecīgo vietu fotogrāfijas un informatīvus aprakstus. Tas jums palīdzēs izvēlēties savu ceļojumu pieturas un galamērķus.
Mūsu lielais mērķis ir šādā veidā parādīt visu Baltiju.
Perspektīvā plānojam portālu tulkot angļu, krievu, vācu, ķīniešu un poļu valodās, tādējādi piedāvājot lielisku produktu šo valstu tūristiem.

Tā kā uzdevums ir ļoti liels, aicinām katru interesantu uz sadarbību.


Turpināt lejuplādēt

Sākot ar 1 eiro atbalstu
saņemsiet iespēju 30 dienas
LEJUPLĀDĒT FOTOGRĀFIJAS LABĀ KVALITĀTĒ
(S izmērs, A4, 2000 x 1333 px)
bez www.redzet.lv logo

UZZINĀT VAIRĀK
REĢISTRĒJIES

un
30 dienas
iegūsti
JEBKURAS FOTOGRĀFIJAS FOTOGRĀFIJAS LABĀ KVALITĀTĒ
(S izmērs, A4, 2000 x 1333 px) bez www.redzet.lv logo
Reģistrēties
PRIVĀTPERSONĀM sākot ar 1 EUR
KOMERCIĀLAI LIETOŠANAI sākot ar 5 EUR
Reģistrējoties saņemsi piekļuvi
lejuplādes pogai

Varēsi lejuplādēt jebkuras izvēlētās fotogrāfijas!
Garantējam Jūsu sniegtās informācijas konfidencialitāti.
Jautājumu gadījumā sazinieties ar mums: info@redzet.lv
IEGŪSTI AUGSTAS KVALITĀTES FOTOGRĀFIJAS

5 € = 5 FOTO vai 10 € = 20 FOTO
iegūsti FOTOGRĀFIJAS AUGSTĀ KVALITĀTĒ
L izmērs, 3888 x 2592 px, vai XL izmērā


Raksti mums uz:
info@redzet.lv
un iegūsti izvēlētās fotogrāfijas!

Izvēlieties jebkuras 5 fotogrāfijas neatkarīgi no lieluma un kvalitātes par 5 eiro, vai jebkuras 20 fotogrāfijas par 10 eiro.

Ielogoties

Jūs neaizpildījāt abus laukus.

Reģistrēties

Jūs neaizpildījāt visus laukus.