Zemessūcējs Dzelme
Regulāros dziļuma uzturēšanas darbus Ventspils ostā veic zemessūcējs Dzelme, mēneša laikā izvedot aptuveni 80 000 kubikmetru smilšu. Tas ir ļoti labs, multifunkcionāls kuģis, jo tam papildus zemessūkšanas funkcijai ir arī greifers, ar kuru var rakt smiltis pie piestātnēm. Tāpat ar Dzelmi var veikt dziļuma mērīšanu.
Zemessūcējs strādā pēc putekļsūcēja principa. Kuģa apakšā ir caurule, aptuveni pusmetru diametrā, pa kuru tas ar sūkni sūc smiltis. Pirms iesūkšanas darbiem grunts tiek uzirdināta ar spēcīgu ūdens strūklu. Baseinam līdzīgajā tilpnē Dzelme var uzkrāt aptuveni 650 kubikmetrus smilšu. Kuģu tilpne ar smiltīm piepildās apmēram pusotras stundas laikā, tad jādodas uz zemūdens grunts izgāztuvi.
1992. gadā Ventspils brīvostas pārvalde nopirka no Ziemeļu kuģniecības 1979. gadā izgatavoto kuģi Solovecki, kas jau bija norakstīts un iekonservēts.
1993. gada beigās kuģi nogādāja uz Holandes kuģu būvētavu IHC, kur savu pastāvēšanu pārtrauca Soloveckis, bet savu jauno dzīvi uzsāka Dzelme.
Holandē zemessūcējs nomainīja ne tikai nosaukumu, bet arī kļuva par 12,5 metriem garāks. To vienkārši pārgrieza uz pusēm un iebūvēja papildus nodalījumus.
Veco celtni demontēja, tā vietā uzstādīja mūsdienīgu japāņu analoguSumitomo ar 33 tonnu maksimālo celtspēju. Uz mūsdienu Dzelmes celtnis kalpo kā palīgaprīkojums, kas tiek izmantots darbā ostā. Galvenais darba instruments ir grunts iesūkšanas caurule, kas uzstādīta uz kuģa labā borta klāja. Dzelmespriekšpusē izbūvēta papildu mašīntelpa, kurā darbojas jaudīgi sūkņi, kas nodrošina grunts sūknēšanas caurules darbību.
www.portofventspils.lv
www.ventasbalss.lv