Motorolleri Vespa

Vespa - motorolleri Vespa

Vespa motorolleris ir viens no senākajiem motorolleriem pasaulē. Pats pirmais Piaggio Vespa motorolleris tika uzražots tālajā 1946. gadā. Vespa (wasp itāļu valodā) nozīmē lapsene, jo, uz Vespu skatoties no augšas, tā atgādina lapsenes formas.
vespalatvia.lv


Vēsture
1943
MP5 Paperino
Pēc kara beigām Enriko Piaggio radās fenomenāla ideja radīt masu produktu – zemu izmaksu transportlīdzekli. Prototips, ko radīja inženieris Spolti Renzo tika nosaukts MP5 (Moto Piaggio 5) vārdā. Taču prototips nebija Enriko Piaggio gaumē un viņš uzticēja Korradino D'Ascanio pārskatīt šo projektu un veikt uzlabojumus gan no tehniskā, gan dizaina viedokļa. D'Ascanio uz MP5 bāzes radīja pilnīgi jaunu transportlīdzekli, ko nosauca par Vespu.

1945
Vespa MP6 prototips
D'Ascanio tika dots uzdevums izstrādāt jauna veida divu riteņu transoprtlīdzekli, kas bija vienkāršs un lēts, lai varētu palaist tirdzniecībā. D'Ascanio radīja jaunu 2-riteņu koncepciju, kas bija pilnīgi jauns un inovatīvs. Atšķirībā no motocikliem viņš ievietoja dzinēju uz aizmugurējā riteņa. 1945. gada septembrī MP6 prototips tika atrādīts Enriko Piaggio, kurš to ieraugot iesaucās “ Pare una vespa” (Izkatās kā lapsene!) un Vespa bija dzimusi! 1946. gada aprīlī tika izgatavotas pirmās 50 Vespas Pontedera rūpnīcā.

1946
Vespa 98
1946. gada aprīlī Romā šis jaunais, apbrīnojamais, funkcionālais un inovatīvais motorolleris tika prezentēts plašākai publikai. Piaggio Aircraft emblēma tika aizstāta ar jaunu logo – Vespa. Vespa guva tūlītējus panākumus un plašu mediju interesi kā arī skepsi. Pirmās Vespas tirgoja nelielā dīleru lokā un modeļa cena bija 55 000 liras, bet luksus modeļa cena – 66 000 liras.

1947
Vespa 98 Corsa
Vespa 98 Corsa bija pirmā sportiskā Vespa, paredzēta sacensībām un ar uzlabotu veiktspēju. Šī Vespas versija piedalījās daudzās sacensības un guva vairākas uzvaras. Vespa 98 Corsa forma atgādina pirmo modeli, bet ar sacensību strūri un aerodinamiskāku dizainu. Dzinējs bija neatņemama sastāvdaļa un veidots tā, lai būtu labāka ventilācija. Motorollera ātrums sasniedza 80 km/h un tas bija ar 3 pakāpju pārnesumu kārbu, aprīkots ar 2 taktu Piaggio dzinēju.

1951
Vespa 125
Pārdošanā nonāk Vespa 125, kas ir ļoti līdzīgs 1948. gada modelim. 1951. gadā aizvien pieaug Vespas pārdošanas apjomi, pateicoties tehnoloģiskajiem un dizaina uzlabojumiem. Šī gada modelis kļūst slavens romantiskā kinolentā par Odriju Hepbernu un Gregoriju Pek Romā.

1953
Vespa 125U
U Vespa tiek saražotas tikai 7000 kopijas, padarot šo modeli par vienu no meklētākajiem ne tikai kolekcionāru vidū. Ši motorolleris tiek iepazīstināts kā ekonomisks modelis un veidots, lai novērstu konkurenci no Lambretta un tiek pārdots par 110 dolāriem. Pirmo reizi lukturis tiek uzstādīts uz stūres, nevis uz priekšēja spārna.

1955
Vespa 150 GS
Vespa GS 150 bija pagrieziena punkts motorolleru tirgus vēsturē. Tas atcerējās kā skaistāko motorolleru, kas jebkad ražots. 50-jos gados tirgus mainījās un Vespa kļuva par jauniešu dižošanās līdzekli. Pirmo reizi motorollers tika radīts ar klusāku dzinēju, arvien vairāk iekarojot masu tirgu.

Vespa GS 150 sērijveida modeli iespējams apskatīt Piaggio muzejā.

1963
Vespa 50
Vespa kļuva arvien populāra starp jaunāka gada gājuma braucējiem. Lai piesaistītu plāšāku auditoriju Piaggio radīja Vespa 50, kas tika iepazīstināta ar devīzi: “ Jauns, Moderns un..... bez dokumentiem”. Tā bija Vespa, kuru saskaņā ar 1963. gada Ceļu satiksmes noteikumiem var vadīt personas vecumā no 14 gadiem un bez autovadītāja apliecības.

Vespa 50 bija pēdējā, kuras dizainu radīja Korradino D'Ascanio. Šī 50 cm3 Vespa iegāja vēsturē ar saražoto modeļu daudzumu - 3 miljoni kopš 1964. gada.

1966
Vespa90 Super Sprint
Super Sprint 90 neapšaubāmi bija ar oriģinālāko Vespa dizainu. Rezerves ritenis tāpat kā 1955. gada Vespa GS tika novietots uz kāju platformas. Šis kļuva par vienu no pieprasītākajiem kolekcionāru modeļiem tāpat kā Vespa 50.

1977
Vespa PX
Vespa PX tika prezentēta Parīzē 1977. gadā. Milzu Vespu rotāja mākslinieka Stafano Tonelli pilsētas grafiti skati, ko var apkatīt Piaggio muzejā.

1996
Vespa ET2/ET4
Vespa ieiet trešajā gadu tūkstotī nezaudējot savas elegantās līnijas un atšķirīgo dizainu. Balstoties uz daudzu gadu pieredzi tā ir ar jaunām inovatīvām tehnoloģijām un sasniegusi augstu komforta līmeni. Jaunās paaudzes Vespa bija pieejama trīs versijās: Vespa ET4 - aprīkota ar videi draudzīgu 4 taktu 125 cm3 dzinēju, Vespa ET2 – ar modernu un drošu 2 taktu dzinēju un Vespa ET2 ar iesmidzināšanu. Šie bija pirmie divu riteņu motorolleri ar 2 taktu tiešās iesmidzināšanas dzinējiem, kas ļauj braucējam samazināt degvielas patēriņu līdz pat 30% un degvielas emisiju līdz70%.

2001
Vespa Ferrari ET4 150
Vespa Ferarri ET4 150 ir veltījums Ferrai Piaggio komandai atzīmējot uzvaru Formula 1 Pasaules čempionātā. Motorolleri tika izgatavoti ar Montezemolo, Toda, Šumahera un Baričello vārdiem un tiem bija Ferrari sarkanie livreji un ādas sēdekļi, no tāda paša materiāla, ko izmanto Ferarri automašīnu iekšējā apdarē.

2003
Vespa Trafeli
Vespa PX kļūst par patiesu mākslas darbu, ko radījis Mino Trafeli. Šis modelis tika ziedots muzeja kolekcijai.
www.vespa.lv

Lasīt tālāk
Izvēloties pārlūkot mūsu vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai lai pielāgotu jūsu pieredzi. Jūs jebkurā laikā varat atsaukt savu piekrišanu, mainot pārlūkprogrammas iestatījumus un dzēšot saglabātās sīkdatnes. Privātuma politika
Piekrītu