Kajaks

Mūsdienas zināmais jēdziens „kajaks” (no inuītu „qajaq”) pēc nozīmes tulkojams kā „cilvēka laiva’ vai „mednieka laiva”. Arheoloģiskie izrakumi liecina, ka kajaku vecums ir ~4000 gadu.

Kajaks ir vienvietīga, salīdzinoši maza izmēra laiva. Airēšana notiek ar divlāpstiņu (kajaka, smailītes) airi. Airētājs sēž sēdeklī, kas atrodas tuvu pie laivas dibena (visu sēdēšanai paredzēto konstrukciju sauc par kabīni). Airētāja kājas ir izstieptas uz priekšu un balstās pret kāju balstu. Tas ir paredzēts, lai palielinātu kontaktu ar laivu un skarbos brīžos airētājs netiktu izsists no sēdekļa. Kāju balsta novietojumu var mainīt, lai to pielāgotu konkrētajam braucējam.

Kajaka klājs ir segts un lūka nosegta ar priekšautu. Tas neļauj laivai piesmelties ar ūdeni pie pirmās izdevības.

Ļoti svarīgi, lai vienmēr būtu iespēja ātri un viegli izkāpt no laivas (it īpaši apgāztā veidā). Priekšautam ir jābūt noņemšanas lencītei vai cilpai un kabīnei ir jābūt pietiekami liela izmēra, lai izkāpšana no tās nesagādātu grūtības.

Kajaks ir vissportiskākā laiva. Ar to var izbraukt visai sarežģītas vietas un tā kā tas ir neliela izmēra – arī tādas vietas, kur citas laivas vienkārši nelien iekšā. Braukšanai ar kajaku nepieciešamas labas airēšanas tehnikas iemaņas. Tā kā kajaks ir mazs un viegls, to ļoti iespaido straume. Šis apstāklis dod iespēju kajaku izmantot treniņiem – salīdzinoši mierīgā vietā straume uz to iedarbojas tāpat kā spēcīgā krācē uz liela izmēra laivu.

Kajaki iedalās:

Jūras kajaki – gara laiva ar uz augšu paceltu priekšgalu un pakaļgalu. Parasti jūras kajaks ir aprīkots ar atsevišķi noslēdzamiem bagāžas nodalījumiem. Paredzēts braukšanai pa jūru vai citiem atklātiem ūdeņiem;

Slaloma kajaki – sporta vajadzībām paredzēta laiva. Parasti tos izgatavo no stiklaplasta, dažkārt stikla audumu izturības un svara dēļ aizstājot ar oglekļa vai kevlāra šķiedru. Līdz ar to laiva sanāk viegla, tomēr diezgan viegli salaužama – jebkurš trieciens pret akmeni var izsist tai caurumu. Arī smailos galus ir viegli nolauzt. Slaloma kajaku izmērus nosaka airēšanas slaloma noteikumi, tā ka lielu dažādību starp tiem ir velti meklēt;

WW (whitewater) kayaki – visuniversālākā laiva. Tas ir kaut kas pa vidu starp slaloma un rodeo kajaku. Tas tiek izgatavots no polietilēna vai līdzīgiem materiāliem un tāpēc ir praktiski nesalaužams (tiesa, caurumus tomēr var dabūt pret visādiem asumiem, piemēram, armatūrām), tomēr smagāks par slaloma kajaku. Tas ir paredzēts nobraucienam pa straujām upēm. Atbilstošos apstākļos ar to var izpildīt arī dažādus rodeo elementus;

Rodeo kajaki – salīdzinoši vismazākais kajaks. Tāpat kā whitewater, tas ir izgatavots no polietilēna. Rodeo braucēji nekur nebrauc, bet sēž visu dienu vietā, kas tiem ir iepatikusies. Parasti tā ir kāda lieliska muca vai stāvvilnis ar atstraumēm pie krastiem. Rodeo laivas tilpums ir mazs, priekšgals un pakaļgals tai ir plakani un nelieli. Tas ļauj tos viegli „norakt”, taisīt sveces, „chartweel”, „flatweel” u.c. figūras. Kopumā tas ir kas līdzīgs triālam – ko tik visu nevar izdarīt ar laivu;

Nobrauciena kajaki – ārzemēs pastāv tāda sporta disciplīna kā whitewater nobrauciens – nobrauciens uz ātrumu pa strauju upi. Tāpat kā slalomā, te tiek izmantotas noteiktu izmēru laivas. Tās ir garas un šauras, bieži tiek izgatavotas no stiklaplasta. Latvijā nav populāras;

Izpriecu (recreational, atpūtas) – pēc formas atgādina jūras kajaku, tomēr ir īsāks, var būt ar stūri un, lielākoties, bez bagāžas nodalījumiem. Parasti tiek izgatavots no stiklaplasta, taču arvien biežāk sastopami arī no polietilēna. Parasti šādu laivu lieto mierīgās upēs izbraucieniem „pie dabas”. Tai ir diezgan labas ātruma īpašības;

Gludūdens kajaki – sporta laiva gludūdens airēšanai. Tā ir ārkārtīgi nestabila. Tūrismam nav piemērota;

Kanupolo – neliela izmēra laiva, kas atbilst kanupolo spēles noteikumiem. To var izmantot arī tūrismam un treniņiem;

Sit-on-top kajaki – 1 vai 2-vietīgs kajaks, kurā braucēji nesēž iekšā, bet gan virsū un ceļus fiksē šim nolūkam paredzētās cilpās vai vispār nekur. Laivas piemērotas jebkurai laivošanas aktivitātei – no makšķerēšanas līdz sērfošanai pa viļņiem. To nevar piesmelt, taču airētāja pozīcija nodrošina „slapjus” airēšanas apstākļus, kuri ierobežo šo laivu ģeogrāfisko izplatību – mūsu platuma grādos pagaidām nav populārs. Cita lieta – Karību pludmales;

www.laivas.lv

Lasīt tālāk
Izvēloties pārlūkot mūsu vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai lai pielāgotu jūsu pieredzi. Jūs jebkurā laikā varat atsaukt savu piekrišanu, mainot pārlūkprogrammas iestatījumus un dzēšot saglabātās sīkdatnes. Privātuma politika
Piekrītu