Gulbenes dzelzceļa stacija
Gulbenes stacija (agrākie nosaukimi Švanenburga, Vecgulbene) atvērta uz Ieriķu – Gulbenes dzelzceļa līnijas. Pirmā pasules kara gados līdz ar platsliežu dzelzceļa ievilkšanu no Ieriķiem un Sitas, Vecgulbene kļuva par ievērojamu dzelzceļa mezglu. 1926. gadā pēc arhitekta P. Federa projekta te uzbūvēja apjomīgu platsliežu dzelzceļa pasažieru stacijas ēku. 1928. gadā staciju nosauca par Gulbeni. Otrā pasaules kara laikā staciju nopostīja. Pēc kara dažu gadu laikā stacijas ēku atjaunoja un saveda kārtībā sliežu ceļus, depo un citas celtnes. 1999. gadā Ieriķu – Gulbenes iecirknī vilcienu kustību slēdza.
zudusilatvija.lv
Arhitektoniski nozīmīgākā ēka dzelzceļa mezglā ir 1926. gadā pēc pazīstamā arhitekta, profesora Pētera Federa projekta uzbūvētā Gulbenes dzelzceļa stacijas pasažieru ēka. Uzskatāma par vienu no tā laika lielākajām un modernākajām stacijas ēkām Latvijā.
Agrāk Gulbene bija nozīmīga mezgla stacija, bet mūsdienās, pēc līniju Ieriķi–Gulbene un Gulbene–Abrene (Pitalova) slēgšanas, tās nozīme ir neliela. Gulbenē pastāv mazintensīva kravas satiksme, bet pasažieru vilciens no Rīgas kursē tikai brīvdienāa. Joprojām notiek regulāra dzelzceļa satiksme ar Alūksni – divi šaursliežu pasažieru vilcienu pāri dienā.
Lai atdzīvinātu gandrīz neizmantotu ēku un papildinātu tūrisma piedāvājumu Gulbenes pilsētā, 2018. gada 1. septembrī Gulbenes dzelzceļa stacijas ēkā tika atvērts izglītojošs un interaktīvs centrs “Dzelzceļš un Tvaiks”.
www.visitgulbene.lv
Gulbene ir platsliežu dzelzceļa līnijas Pļaviņas–Gulbene un šaursliežu līnijas Gulbene–Alūksne galastacija, tā atrodas Gulbenes pilsētas ziemeļaustrumu nomalē. Agrāk Gulbene bija nozīmīga mezgla stacija, bet mūsdienās, pēc līniju Ieriķi–Gulbene un Gulbene–Abrene (Pitalova) slēgšanas, tās nozīme ir neliela. Gulbenē pastāv mazintensīva kravas satiksme, bet pasažieru vilciens no Rīgas kursē nedēļas nogalēs. Notiek regulāra dzelzceļa satiksme ar Alūksni – divi šaursliežu pasažieru vilcienu pāri dienā.
No 2021. gada 1. jūnija atjaunota regulāra pasažieru satiksme no Rīgas līdz Gulbenei piektdienās, sestdienās un svētdienās, bet atpakaļ uz Rīgu ir divi reisi sestdienās un viens svētdienās. Pasažieri no Gulbenes var nokļūt Rīgā apmēram tikpat ātri, kā ar autobusu, taču lētāk.
Vēsture
Pirmā (šaursliežu) stacijas ēka celta 1903. gadā līnijas Pļaviņas–Valka vajadzībām, bet pēc platsliežu līniju uzbūvēšanas šaursliežu stacija darbojusies vienlaicīgi ar jauno platsliežu staciju, līdz šaursliežu līnija pārcelta pie jaunās stacijas (mūsdienās tā kalpo kā dzīvojamā māja).
Pirmā pasaules kara laikā (1916.–1917. gadā) šaursliežu līnija uz Pļaviņām pārbūvēta 1524 mm platumā, lai kalpotu kā savienotāja līnija ar Rīgas–Daugavpils līniju. Uzbūvēta arī līnija uz Ieriķiem, kā arī līdz Sitai, izveidojot savienojumu ar Pitalovu. Tādējādi Gulbene kļuva par dzelzceļa mezglu.
Tagadējā stacijas ēka celta 1926. gadā, sapostīta Otrā pasaules kara laikā (1944. gadā), bet pēc kara atjaunota iepriekšējā izskatā. Stacijas ēka ir valsts nozīmes arhitektūras piemineklis.
Padomju laikā caur Gulbeni veda divi vilciena Rīga–Pitalova maršruti (caur Ieriķiem un caur Pļaviņām). Pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas maršruts tika saīsināts līdz Vecumiem (Žīguriem), bet pēc Abrenes un Ieriķu virziena līniju slēgšanas 1999. gadā pasažieru satiksme tajās pārtraukta.
Regulāra pasažieru satiksme uz Rīgu pārtraukta no 2011. gada 1. februāra, tomēr atsevišķos gadījumos (dažās svētku dienās un, lai piegādātu pasažierus Gulbenes–Alūksnes šaursliežu vilcienam) 2011. gadā dīzeļvilciens kursēja no Rīgas līdz Gulbenei. No 2012. gada 19. maija vilciens uz Gulbeni tika norīkots atsevišķās sestdienās. No 2012. gada 13. jūlija sestdienas vilcieni atcelti, bet piektdienu un svētdienu vakaros ikdienas Madonas reiss pagarināts līdz Gulbenei. 2012. gada nogales pirmssvētku dienās uz Gulbeni norīkoti sestdienas vilcieni. 2013. gadā pagarinātie reisi līdz Gulbenei nebija norīkoti, bija norīkoti reisi 2013. gada 23. jūnijā, 20. jūlijā, 7. septembrī, 16. novembrī un 21. decembrī. 2014. gadā pasažieru vilciens uz Gulbeni kursēja 20. aprīlī, 1. un 21. jūnijā, 19. jūlijā, 6. septembrī, 15. novembrī un 20. decembrī.. 2015. gadā vilciena Rīga–Gulbene kursēja pēc speciāla rīkojuma 2015. gada 4. aprīlī, 23. maijā, 23. jūnijā, 5. un 19. septembrī, 19. decembrī; 2016. gadā – 26. martā (Bānīša Lieldienas), 28. maijā (1. Baltijas cerību kausa 3. posms Latvijas riteņbraukšanas sacensības zēniem un junioriem un 2. Baltijas čempionāta un Latvijas čempionāta 1. posma sacensības ūdens motocikliem), 30. jūlijā (Gulbenes pilsētas svētki), 3. (Bānīša svētki) un 17. septembrī (Starptautiskais mājražojumu un amatniecības gadatirgus “Ražojam paši”), 5. novembrī (Mārtiņdienas pasākums) un 17. decembrī (Bānīša Ziemassvētki).
2017. gadā vilciena uz Gulbeni kursēšana bija paredzēta 7 reizes, bet sakarā ar šī vilciena zemo rentabilitāti (tikai ap 6%) Sabiedriskā transporta padomes sēdē tika nolemts 2017. gadā atbalstīt 4 reisu izpildi. Vēlāk AS "Pasažieru vilciens" un Gulbenes dome vienojās par vilciena reisiem no Rīgas uz trim pasākumiem: Gulbenes novada un pilsētas svētkiem 2017. gada 29. jūlijā, Bānīša svētkiem 2. septembrī un "Gulbenes tūrisma rudeni" 16. septembrī.
2018. gadā uz Gulbeni notika 2 reisi, viens no tiem 1. septembrī uz pasākumiem "Bānīša svētki", "Bānītim 115" un izglītojošā un interaktīvā centra "Dzelzceļš un Tvaiks" atvēršana Gulbenes dzelzceļa stacijā. Sākotnēji 31. martā paredzēto reisu norīkoja 2018. gada 1. jūlijā, lai atvieglotu nokļūšanu Rīgā Dziesmu un deju svētku dalībniekiem (atpakaļ uz Gulbeni vilciens devās naktī no 1. uz 2. jūliju).
2018. gadā Gulbenes stacijas ēkā izveidoja izglītojošu un interaktīvu centru "Dzelzceļš un Tvaiks", lai atdzīvinātu gandrīz neizmantoto ēku un radītu papildu tūrisma piedāvājumu. Centru atklāja 2018. gada 1. septembrī.
2019. gadā notika 3 dīzeļvilciena Rīga–Madona–Gulbene reisi: 18. maijā, 27. jūlijā un 7. septembrī (uz Bānīša 116. gadadienas svētkiem).
2020. gadā uz Gulbeni notika 2 dīzeļvilciena Rīga–Madona–Gulbene reisi: 25. jūlijā (uz Gulbenes pilsētas svētkiem) un 5. septembrī (uz Bānīša 117. gadadienas svētkiem).
2021. gadā uz Gulbeni sākumā bija paredzēti 3 dīzeļvilciena Rīga–Madona–Gulbene reisi: 29. maijā (uz brāļu Kokaru 100. dzimšanas dienas svētkiem), 24. jūlijā (uz Gulbenes pilsētas svētkiem), 4. septembrī (uz Bānīša 118. gadadienas svētkiem), tomēr 2021. gada 16. aprīlī Sabiedriskā transporta padomes sēdē nolēma nodrošināt tikai reisu 29. maijā (sakarā ar koncerta atcelšanu reiss tomēr nenotika).
No 2021. gada jūnija atjaunota regulāra vilcienu satiksme no Rīgas uz Gulbeni nedēļas nogalēs.
lv.wikipedia.org


